Organisatoriska friskfaktorer

Organisatoriska insatser för en klimakterie-vänlig arbetsmiljö

28 mars 2025

Klimakteriet har fått mer och mer medial uppmärksamhet senaste åren och på några håll i landet håller klimakteriemottagningar på att inrättas. Regeringen har nyligen beslutat om satsningar på 1,6 miljarder kronor till arbetet med kvinnors hälsa där kunskap och vård avseende klimakteriet nämns som ett viktigt förbättringsområde.

Ämnet är dock fortfarande tabubelagt på många håll i samhället och okunskapen stor. En rapport från Socialstyrelsen från förra året visar att många kvinnor inte ens vet själva att de nytillkomna besvär som de upplever har med klimakteriet att göra. Rapporten finns att läsa här:

Kartläggning av vård och behandling vid klimakteriebesvär ur perspektivet jämlik vård

Vi i NorBet vill ge en puff för detta viktiga ämne och skicka med några tips på vad som kan känneteckna en god och klimakterievänlig arbetsmiljö. Men först, en kort sammanfattning om klimakteriet för alla som behöver en påfyllnad.

Klimakteriet – En crash course

Menopausen inträffar i genomsnitt vid 51-52 års ålder och klimakterietiden startar cirka 5-10 år innan menopausen sker. Klimakteriet kallas övergångsperioden och fysiologiskt sker stora hormonella förändringar i kroppen. Fysiska klimakteriesymptom som uppkommer under den här processen är exempelvis värmevallningar, torra slemhinnor, oregelbundna blödningar, torr hud, urinvägsbesvär, yrsel och illamående, ledvärk, benskörhet, hjärtproblem och hjärtklappning. Utöver de fysiska symptomen vid klimakteriet kan kvinnor också få flertalet psykiska besvär såsom sömnproblem, ökad oro och irritabilitet, nedstämdhet, ökad stresskänslighet, koncentrationssvårigheter, hjärndimma och andra kognitiva besvär. Ungefär en tredjedel av alla kvinnor i klimakteriet har det så tufft att livet påverkas och söker hjälp och behandling för besvären (Läkartidningen: ABC om Klimakterievård).

Klimakteriet i arbetslivet

Många kvinnor går in i klimakteriet ungefär 20 år innan pension, alltså då de är mitt i arbetslivet. Då vi har cirka 2,5 miljoner arbetande kvinnor i Sverige, som alla kommer att gå igenom eller har genomgått klimakteriet blir klimakteriet absolut en fråga för våra organisationer. I en avhandling av Lena Rindner på Göteborgs universitet från 2021 framkommer att det är just den psykiska ohälsan som de flesta kvinnor i klimakteriet lyfter fram som livskvalitetssänkande. Man kan misstänka att en del sjukskrivningar hos kvinnor i åldersgruppen 40-60 hänger ihop med klimakteriebesvär och kanske kan en del av dessa förebyggas med ökad kunskap och stöd (Women’s health in midlife – a person-centered approach in primary care -effects on mental, somatic, and urogenital symptoms, and quality of life).

Det blir lätt att se riskerna för ohälsa i arbetet då man ser helhetsbilden. Klimakteriet drabbar en stor del av våra medarbetare, och många har besvär som kan påverka arbetsförmågan, kvinnor själva kan ha svårt att härleda sina symptom till just klimakteriet, och då ämnet fortfarande är tabubelagt och kopplat till skam, så minskar också benägenheten att be om den hjälp eller de anpassningar som man skulle behöva. Men, för att minska de här riskerna för ohälsa i arbetet så finns en hel del saker som organisationer själva kan göra för att kliva fram och förebygga ohälsa. Föregå, kunskapshöja och möta upp. Här följer några tips!

Organisatoriska insatser för en klimakterie-vänligare arbetsmiljö:

  • Utbilda chefer och arbetsledare! Ge kunskap om hur klimakteriet påverkar arbetslivet, men även hur arbetslivet påverkar klimakteriet. Med ökad kunskap blir organisationen bättre förberedd på att möta medarbetare i behov av anpassningar och stöd.
  • Skapa en öppen och inkluderande kultur! Det är viktigt att bryta tabun och göra klimakteriet pratbart. Inte bara något man blygt kan skämta om på fikarasten. Öppenhet gör det lättare för kvinnor som upplever besvär att be om hjälp. Exempelvis kanske en fråga om klimakteriet, besvär och behov, kan ingå som standard vid medarbetarsamtalen?
  • Se över arbetsplatsens möteshygien, fysiska förutsättningar och kognitiva miljö! Vid psykiska och kognitiva besvär blir det viktigt med en hjärnvänlig arbetsmiljö. Exempelvis kan man se till att alltid ha en god struktur och tydlighet i möten, skriva tydliga minnesanteckningar, skicka agenda i förväg, och ge möjlighet till pauser ofta. Att minimera distraktioner, ha möjlighet att arbeta med en sak åt gången och be att få återkomma i stället för att behöva ge snabba svar, är andra tips på arbetsförutsättningar som främjar kognitiv funktion och mental ork. Möjlighet till vilrum och möjlighet till flexibel arbetstid eller distansarbete är också förslag till förutsättningar som ökar möjligheten att kunna arbeta trots besvär.
  • Ge information och verktyg till de anställda! Ett gott exempel på lyckade klimakteriesatsningar finns i Partille Kommun där man arbetat i en modell där alla kvinnor i åldern 40-60 år har fått gå en utbildning om klimakteriet och hur de kan må så bra som möjligt igenom övergångsåldern. (https://www.partille.se/arbetsmarknad–jobb/vara-formaner/klimakterieutbildning/). Möjlighet till styrketräning och sömnskola är exempel på fler verktyg utöver kunskap som kan underlätta för anställda med besvär. Mycket viktigt är även att säkerställa att organisationens företagshälsa har kunskap och goda metoder att identifiera och möta upp de som behöver klimakterierelaterat stöd.
  • Slutligen, upprätta en klimakteriepolicy för organisationen, och se till att denna följs, utvärderas, revideras och utvecklas systematiskt! Här har exempelvis Ikea gått i bräschen och lanserade 2024 en klimakterieguide för sina anställda och en klimakteriepolicy för organisationen.

 

Vill du läsa mer om klimakteriet i arbetslivet tipsar vi om:

  • Intresseorganisationen Mensen, och projektet Ett MENSkligare arbetsliv. Här finns kunskap, tips och material samt länkar, allt användbart om du vill börja skapa en mer klimakterie-inkluderande arbetsmiljö. År 2024 lanserade Mensen till och med en forskningsbaserad handbok för att hjälpa arbetsgivare och HR att på ett enkelt sätt integrera mens- och klimakteriefrågor på arbetsplatsen. Handboken finns att ladda ner gratis på deras webbplats: Mensen.se.
  • Suntarbetslivs intervju med projektmedlemmar i Partille kommuns projekt. Här finns tänkvärd information och matnyttiga tips: Klimakteriesatsning i Partille spräcker tabun.

Sidan senast uppdaterad 23 maj 2025

Skriv ut sida